System umiejętności gry w tenisa ziemnego NTRP

System umiejętności gry w tenisa ziemnego NTRP

System opracowany przez U.S. Tennis Association (federacja tenisowa USA) w 1979 w skali od 1.0 do 7.0 w ramach National Tennis Rating Program (NTRP).

1.0          Ten gracz dopiero rozpoczyna grę w tenisa

1.5          Ma ograniczone doświadczenie i ciągle głównie koncentruje się na utrzymaniu piłki w korcie.

2.0          Potrzebuje doświadczenia kortowego (ogrania). Ma widoczne braki w technice, ma pojęcie o podstawach gry singlowej i deblowej.

2.5          Uczy się oceniać lot piłki ale ma słabą umiejętność krycia kortu (brak dostatecznej znajomości geometrii kortu) . Wytrzymuje krótkie wymiany prowadzone w wolnym tempie z graczami o podobnych umiejętnościach.

3.0          Radzi sobie z uderzeniami granymi w średnim tempie. Nie czuje się komfortowo przy wszystkich uderzeniach. Ma kłopoty z uzyskaniem odpowiedniej kontroli, głębokości i siły uderzeń. W deblu gra w ustawieniu jeden z przodu jeden z tyłu (pamiętajmy, w deblu staramy się dążyć do uzyskania i utrzymania linii równoległej do siatki)

3.5          Umie wybierać uderzenia w zależności od sytuacji ale nadal ma problem z ich głębokością i z ich doborem. Zaczyna wykazywać pewną agresję w grze przy siatce, poprawił krycie kortu i uczy się pracy zespołowej w deblu.

4.0          Umie dobierać uderzenia pod względem kontroli, głębokości z forhendu i bekhendu przy różnych zagraniach plus zdolność do grania z powodzeniem lobów, smeczy, uderzeń przygotowawczych do ataku przy siatce i wolejem. Czasem wymusza błędy serwisem i widać u niego umiejętność gry zespołowej w deblu. Może przegrywać wymiany przez niecierpliwość.

4.5          Zaczyna nabywać umiejętność posługiwania się siłą i rotacją i zaczyna radzić sobie z tempem, ma dobrą pracę nóg, umie kontrolować głębokość zagrań i zaczyna dobierać taktykę do danego przeciwnika. Umie uderzać pierwszy serwis silnie i dokładnie i plasować drugi serwis. Ma tendencję do przestrzeliwania trudnych zagrań. W deblu gra agresywnie (ofensywnie).

5.0          Ma dobrą antycypację uderzeń i czasami zagrywa efektowne piłki. Posiada regularność, na której może opierać grę. Umie grać regularne winnery i wymuszać błędy przeciwnika po jego krótkich piłkach. Umie operować wolejem (kończyć nim). Umie grać loby, skróty, półwoleje i smecze. Umie uzyskać odpowiednią głębokość uderzeń i rotację przy większości drugich serwisów.

5.5          Jego główną bronią, którą rozwiną, jest siła i/lub regularność. Może zmieniać taktykę i styl gry w czasie meczu i umie grać efektywnie pod presją.

6.0          Zasadniczo nie potrzebuje wskaźnika NTRP. Obecne rankingi i dawne rankingi mówią za niego. Ten gracz jest notowany w krajowych rankingach.

6.5          Ma szerokie doświadczenie w turniejach satelitarnych


7.0          Żyje z tenisa – zawodowiec