System umiejętności gry w tenisa ziemnego NTRP
System opracowany przez U.S. Tennis Association (federacja
tenisowa USA) w 1979 w skali od 1.0 do 7.0 w ramach National Tennis Rating
Program (NTRP).
1.0 Ten gracz
dopiero rozpoczyna grę w tenisa
1.5 Ma
ograniczone doświadczenie i ciągle głównie koncentruje się na utrzymaniu piłki
w korcie.
2.0 Potrzebuje
doświadczenia kortowego (ogrania). Ma widoczne braki w technice, ma pojęcie o
podstawach gry singlowej i deblowej.
2.5 Uczy się
oceniać lot piłki ale ma słabą umiejętność krycia kortu (brak dostatecznej
znajomości geometrii kortu) . Wytrzymuje krótkie wymiany prowadzone w wolnym
tempie z graczami o podobnych umiejętnościach.
3.0 Radzi
sobie z uderzeniami granymi w średnim tempie. Nie czuje się komfortowo przy
wszystkich uderzeniach. Ma kłopoty z uzyskaniem odpowiedniej kontroli,
głębokości i siły uderzeń. W deblu gra w ustawieniu jeden z przodu jeden z tyłu
(pamiętajmy, w deblu staramy się dążyć do uzyskania i utrzymania linii
równoległej do siatki)
3.5 Umie
wybierać uderzenia w zależności od sytuacji ale nadal ma problem z ich
głębokością i z ich doborem. Zaczyna wykazywać pewną agresję w grze przy
siatce, poprawił krycie kortu i uczy się pracy zespołowej w deblu.
4.0 Umie
dobierać uderzenia pod względem kontroli, głębokości z forhendu i bekhendu przy
różnych zagraniach plus zdolność do grania z powodzeniem lobów, smeczy, uderzeń
przygotowawczych do ataku przy siatce i wolejem. Czasem wymusza błędy serwisem
i widać u niego umiejętność gry zespołowej w deblu. Może przegrywać wymiany
przez niecierpliwość.
4.5 Zaczyna
nabywać umiejętność posługiwania się siłą i rotacją i zaczyna radzić sobie z
tempem, ma dobrą pracę nóg, umie kontrolować głębokość zagrań i zaczyna
dobierać taktykę do danego przeciwnika. Umie uderzać pierwszy serwis silnie i
dokładnie i plasować drugi serwis. Ma tendencję do przestrzeliwania trudnych
zagrań. W deblu gra agresywnie (ofensywnie).
5.0 Ma dobrą
antycypację uderzeń i czasami zagrywa efektowne piłki. Posiada regularność, na
której może opierać grę. Umie grać regularne winnery i wymuszać błędy
przeciwnika po jego krótkich piłkach. Umie operować wolejem (kończyć nim). Umie
grać loby, skróty, półwoleje i smecze. Umie uzyskać odpowiednią głębokość
uderzeń i rotację przy większości drugich serwisów.
5.5 Jego
główną bronią, którą rozwiną, jest siła i/lub regularność. Może zmieniać
taktykę i styl gry w czasie meczu i umie grać efektywnie pod presją.
6.0 Zasadniczo
nie potrzebuje wskaźnika NTRP. Obecne rankingi i dawne rankingi mówią za niego.
Ten gracz jest notowany w krajowych rankingach.
6.5 Ma
szerokie doświadczenie w turniejach satelitarnych
7.0 Żyje z
tenisa – zawodowiec